Verkkokaupan perustamisen varmasti yksi vaativimpia ja mielenkiintoisimpia tehtäviä on kaupan nimen valinta. Nimen pitäisi olla iskevä, selkeä ja vielä helposti muistettava. Miten siis keksin parhaan nimen verkkokaupalleni?

1. Nimi edustaa myytäviä tuotteita

Verkkoliiketoiminnassa nimen on hyvä liittyä edustettaviin tuotteisiin tai tarkemmin sanottuna on erittäin hyvä, jos verkkokaupan nimeen on sisällytetty haluttu hakusana. Mutta miksi? Google arvioi kaikki nettisivut ja domain-nimellä (eli nettisivun nimellä) on merkitystä hakukoneen sijoituksiin. Jos haluat ilmaista kilpailuetua, niin sisällytä tärkeä hakusana verkkokaupan nimeen. Kuitenkin yrityksen nimi voi olla täysin eri kuin verkkokaupan nimi, sillä ei ole merkitystä verkkokauppaa brändätessä.

Joissain tapauksissa verkkokaupan nimi voi olla eri kuin varattu domain-nimi, mutta suosittelen käyttämään samaa, mikäli se sopii suunnitelmaasi.

2. Nimi on iskevä ja helposti muistettava (ja hyvällä tuurilla vielä selkeäkin)

Tämähän on täysin mielipideasia, mutta muutamilla kikoilla tässäkin voidaan onnistua paremmin. Mietihän millaisia vaihtoehtoja saat liikeideallesi, jos yhdistät äskeisen kohdan hakusanan ja teho- tai iskusanan. Osimoilleen näin:

hakusana + tehosana (esimerkiksi canonmaisteri.fi, kameratarvikkeiden verkkokauppa)

tehosana + hakusana (esimerkiksi salettisisustus.fi, sisustuskauppa netissä)

 

Hyviä nimen osia ovat myös kauppaan viittaavat sanat:

  • kauppa
  • tori
  • shop
  • store
  • putiikki
  • puoti
  • tukku
  • netti
  • verkko

Näitä listattuja sanoja käytetään paljon verkkokauppojen nimissä. Niiden ehdoton etu on sivuston helppo tunnistettavuus verkkokaupaksi, eihän Siankorvastore voi olla muuta kuin lemmikkieläinten ruoka- ja tarvikekauppa!