2. Tuotteiden esittely ja kuvailtavuus verkkokaupassa

Verkkokaupassa tuotekuvat, -tekstit ja tuotteiden sijoittelu on täysin verrattavissa tuotteiden esillepanoon kivijalkamyymälässä. Siellä tarjoustuotteet on nostettu näkyvästi esille, mutta myös katselun lisäksi niitä pääsee koskettamaan. Tämä on erittäin tärkeä asia muistaa myös verkkokaupan tuotteita valitessa.

Miten voin ”hypistellä” tuotteita verkkokaupassa?

Kaksi asiaa nousee ylitse muiden: tuotekuvat ja tuotetekstit. Sinua varmaan kiinnostaa tietää niistä vähän enemmän, joten mennään suoraan asiaan.

Tuotekuvat verkkokaupassa

Tätä asiaa ei varmasti voi korostaa liikaa. Ostaisitko tuotteita verkkokaupasta, jossa tuotekuvat olisivat ”kännykkäkamerakuvia”? En minäkään, paitsi jos se olisi ainoa toivoni. Tuotekuvat ovat varmasti tärkein yksittäinen asia, mikä pitää olla kunnossa verkkokaupassa. Minkälaisia ovat sitten hyvät tuotekuvat ja miten sellaisia saa?

Hyvien tuotekuvien ominaisuuksia:

  • selkeä kuva myytävästä tuotteesta
  • kuvia useasta eri suunnasta
  • kuvia tuotteen yksityiskohdista (esim. takin napit tai ompeleet)
  • kokeile erilaisia selkeitä taustoja
  • kuvat otettu hyvässä valossa, ne ovat teräviä ja laadukkaita

Tässä on ohjevideo, miten saat hyviä tuotekuvia lähes kotikonstein.

 

Tuotetekstit

Kaksi ylivoimaista syytä miksi tuotetekstit kannattaa kirjoittaa monipuolisesti ja huolella: asiakas ja Google. 

Kun verkkokaupassa on hyvin kirjoitettu ja selkeä kuvaus tuotteesta, on asiakkaan helpompi ja turvallisempi tehdä ostopäätöksiä juuri sinun verkkokaupassa. Siis hyvät tuotetekstit tuovat lisää kauppaa. Miksi sitten Google on nostettu toiseksi ylivoimaiseksi syyksi? Google on nro. 1 sisäänheittäjä verkkokaupallesi. Jos olet Googlen ”suosittelulistalla” korkealla (eli ensimmäisellä hakusivulla), niin silloin Google tykkää heittää porukkaa sisään juuri sinun kauppaasi. Tämä tarkoittaa suomennettuna sitä, että mitä monipuolisemmin olet kertonut tuotteistasi (avainsanoja hyödyntäen) sitä paremmat mahdollisuudet verkkakaupallasi on näkyä Googlen etusivulla.

Tiesitkö, että kolme ensimmäistä sivua kerää yli 60 % kävijöistä Googlen hauissa?

Lähde: Chitikan mainosverkko, kesäkuu 2013

3. Lainsäädäntö ja luvanvaraisuus

Ennen verkkokaupan ja yrityksen perustamista kannattaa varmistaa, että haluamaasi tuotetta saa varmasti myydä ja markkinoida Suomessa. Yrittäjät.fi -sivuilla on listattu luvanvaraiset elinkeinot Suomessa

Esimerkiksi 1.1.2012 tulleessa laissa on kielletty tupakkatuotteiden esillepano vähittäinmyynnissä on kielletty. Tämä tarkoittaa käytännössä, että sähkötupakkaa myyvät suomalaiset verkkokaupat eivät saa käyttää tuotekuvia, eikä varsinaisesti edes kaupata tai markkinoida tuotteitaan.

Verkkokaupan tuotekuva

Hieno tuotekuva, jota ei saa käyttää verkkokaupassa.

Ennen vauhdikasta ja lennokasta liikeidean starttia kannattaa käyttää 30 minuuttia aiheeseen tutustumiseen esimerkiksi Googlen avulla.

Nimim. Sahkosikari.fi domain varattuna (vuonna 2012)